12 Haziran 2007 Salı

Werkdag in Istanbul: De Anatomie

Voor diegenen onder ons die zich echt afvragen wat ik nou op een gemiddelde werkdag uitspook zal ik nu even mijn werkdag vandaag ontleden :)

Ik stond om 7 uur op, even snel douchen, even ontbijten in de kantine van het gasthuis waar ik nu verblijf en dan rond 8 uur vertrokken. Vervolgens even 50 meter gelopen naar de bushalte, de bus 99A genomen naar Eminönü, uitstappen bij Eminönü, vervolgens 15 minuten gelopen naar het museum.

Rond 8:45 kwam ik bij het museum aan. Om 9 uur begonnen met werken. Samen met mijn andere collega Abdurrahman hebben we uren lang de nieuwe Turkse vertaling van de 5 delige catalogus van het museum doorgenomen op fouten, omdat het vrijdag al naar de drukkerij moet. Ik had al de nacht daarvoor deel II over astronomie gedeeltelijk doorgenomen en een aantal fouten eruit gehaald. Tussendoor kwam er ook een delegatie van de gemeente Istanbul langs die we nog even moesten rondleiden door het depot om de collectie enigzins toe te lichten.


Rond 12:30 tot 13:30 was het lunch. Een bezorger kwam eten brengen.

Na de luchpauze kwam er een nieuwe collega langs. Zij heeft voorheen bij het archeologisch museum in Istanbul gewerkt en komt nu tijdelijk bij ons werken. Ze lijkt me sympathieke en aardige vrouw met een ontzettend groot netwerk in Istanbul. Toen ik zei dat ik graag zoveel mogelijk musea wil bezoeken en mensen wil ontmoeten in Istanbul begon ze al meteen rond te bellen bij andere musea om bezoekjes en kennismakingen te regelen. Kortom ze is een leuke en welkome aanvulling bij onze staf.

Rond 18 uur heb ik samen met Detlev het museum verlaten en zijn we richting Sultanahmet gelopen. Daar hebben we eerst de Blauwe Moskee bezocht omdat Detlev die nog niet had gezien en graag van binnen wilde zien. Na een kort bezoek zijn we naar een oude bazaar gelopen in de buurt ge lopen en een terrasje gepakt. Daar hebben we genoten van een kopje appelthee met mooi muziek erbij. Vervolgens hadden we honger dus zijn we naar een restaurant in de buurt gegaan waar ze life "rietfluit" muziek hebben bijgaand een voorstelling van een wervelende derwish.

Het was met één enkel woord HEERLIJK. De voorstelling was leuk maar vooral van het geluid van een ruitfluit kom ik helemaal tot rust. We hebben daar zeker voor een uur zitten luisteren naar het rietfluitconcert. Tegen het einde hebben we ons moment daar afgesloten met een kopje turkse thee om vervolgens naar huis te gaan.

We zijn naar de tramhalte op Sultanahmet gelopen, de Tram naar Eminönü genomen. Daar uitstappen en even lopen naar de bussen. Bus 99A naar Eyup om vervolgens enkele tientallen minuten later op Eyup uit te stappen. Daar hebben we nog even in een "boekentent" ( soort boekenbeurs) zitten neuzen in afgeprijsde boeken en vervolgens voor een laatste keer een terrasje gepakt voor een laatste "good night" cappucino.

En nu zit ik lekker op mijn kamer :)

De enige variatie van vandaag met de rest van mijn dagen is dat vandaag niet naar mijn favoriete zoetwaren zaak "Özsüt"ben gegaan op Sultanahmet. Ze hebben daar echt heerlijke zoetwaren en ECHTE cappucino. Duur, maar je krijgt er ook wat voor terug!!

Het mooiste is dat ze een heel mooi terras hebben waar je kan genieten van een uitzicht over de Bosporus, de Blauwe Moskee, de Ayasofya en het Topkapi Paleis. Ik ben helemaal verslaafd aan "Firinda Sütlaç" oftewel Rijstpudding dat een beetje aangebrand is in de oven. Hemels!!!

Werken in Istanbul is ook zooooooo STRESVOLL ( NOTTTTTTTTT) ;)

Hiç yorum yok: